Een Schots feestje en huiswerk. - Reisverslag uit Dundee, Verenigd Koninkrijk van Muriël Elderen - WaarBenJij.nu Een Schots feestje en huiswerk. - Reisverslag uit Dundee, Verenigd Koninkrijk van Muriël Elderen - WaarBenJij.nu

Een Schots feestje en huiswerk.

Door: Muriël

Blijf op de hoogte en volg Muriël

01 Oktober 2014 | Verenigd Koninkrijk, Dundee

Hey allemaal,

Hier weer een berichtje uit Dundee, want het is al weer meer als een week geleden dat ik iets heb laten horen.

Sinds mijn laatste berichtje over PARK(ing)Day is er, behalve dat ik druk ben met school niet heel veel gebeurd. Wel heb ik een hele aparte les gehad, nooit gedacht dat die zo zou verlopen.

Ik heb namelijk een extra vak (zoals iedereen dat hier heeft), genaamd 'Design values, issues and ethics'. Wat dit precies inhoud weet ik zelf nog steeds niet. Het heeft te maken met ontwerpen vanuit een milieubewust oogpunt. Met daarbij ook de natuur als inspiratie.
Afgelopen donderdag had ik dat vak weer. Hiervoor moet ik altijd naar de 'Botanic Garden'. We zouden donderdag voor het eerst de tuinen ingaan, en dat hebben we ook gedaan. Maar niet nadat we een uitleg over 'Biophillia' gehad hadden. Kort uitgelegd is dit: 'Design with-in nature'. Om dit toe te kunnen passen moet je een paar stappen ondergaan.
1. Gevoel van plaats, hoe we op de wereld reageren met onze mensenlijke zintuigen.
2. Mindfull moment, gebruik je lijf/zintuigen om de plaats te voelen.
3. Mindfull meditatie, om er op te kunnen letten wat er om je heen gebeurd.
4. Goethean methode, methode van observatie, door middel van tekenen.

Dit alles hebben we tijdens de les gedaan. Zo hebben we gemediteerd, en tai chi oefeningen gedaan. Ook hebben we geblinddoekt door de tuin gelopen, om de natuur te voelen met je andere zintuigen. Dit was heel bijzonder! Zo voel je als je onder een boom uitstapt ineens de zon op je gezicht, hoor je de wind en vogels, voel je de wind tussen je vingers kietelen, en voel je de planten met je handen.
In de middag zijn de druk bezig geweest met de Goethean methode. De foto's zijn bijgevoegd.
Dit was een hele aparte manier van les hebben, maar heel relaxed. Iedereen was aan het einde van de dag helemaal zen!

Afgelopen vrijdag avond heb ik ook nog een feestje gehad, met als titel: Taste of Scotland, welcomming party. Om eerlijk te zijn, ik had er meer van verwacht, maar het was wel bijzonder om mee te maken. De eerste paar uur hebben ze ons Schotse dans bij proberen te brengen. Daarna was het tijd voor het eten, Haggis. De Haggis wordt bij bijzondere gelegenheden altijd binnen gebracht door een Doedelzak, met daarachter iemand die de Haggis draagt. Vervolgens wordt de Haggis op tafel gezet, en wordt er een gedicht voorgelezen (in schots dialect) over de Haggis.
Na dit bijzondere tafereel hebben we allemaal Haggis Stovies gegeten. Dit is een soort van Haggis stamppot, met aardappel, Haggis en ui.

Voor de rest van het weekend ben ik druk bezig geweest voor school, want aanstaande vrijdag moet ik in een groepje een Pecha Kucha geven. Dit is een presentatie van 20 slides, die allemaal 20 seconden duren. De presentatie gaat over de Service Design Toolkit. Dit in relatie met het thema waarin we werken. Feed the Planet, en The Daily Diet.

Ik denk dat ik jullie nu wel bijgepraat heb. O nee, ik ben nog begonnen met een verzameling van foto's van de lucht van Dundee. Gezien vanuit mijn raam.


Liefs en tot de volgende keer
Muriël

  • 02 Oktober 2014 - 21:21

    Christa:

    He kun je die lettertjes niet iets groter maken. Kost zoveel energie die kleintjes, maar ja .....
    Leuk hoor die buiten lessen zo relaxed en dan ZEN thuiskomen. Is dat wat.

    Liefs Christa

  • 02 Oktober 2014 - 23:02

    Ria:

    Hoi Muriël,
    Toch leuk om te lezen waar je mee bezig bent.
    Stuk voor stuk leuke en bijzondere lessen en follore..
    Het leven daar lijkt mij spannerder dan hier.
    Geniet ervan,
    liefs, Ria.

  • 04 Oktober 2014 - 09:36

    Ed:

    Leuk om over je ervaringen te lezen! Je gaat toch geen sokken van geitenwol breien he? Geniet verder van het nuttige en het aangename. Gr Ed


  • 12 Oktober 2014 - 20:42

    Rien:

    Ik heb even gegoogled op wat die Haggis nu precies is, maar heb je dat echt durven eten?
    Alleen de afbeelding al... Moet je zeker wegspoelen met een flinke borrel Schotse whisky?
    Succes met de studie! Gr. Rien
    P.s.: Tai Chi is best cool! Maar wel moeiiljik.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Muriël

Actief sinds 27 Aug. 2014
Verslag gelezen: 198
Totaal aantal bezoekers 2906

Voorgaande reizen:

06 September 2014 - 18 December 2014

Semester Dundee

Landen bezocht: